torsdag 5 maj 2011

Bara stora fiskar?

Hejhej

Kan börja med att rapportera om fisket idag. Det blev inte i Karlstad utan längre uppströms. Kände ingenting mer än botten och när jag kom hem var jag två beten fattigare. Så fisket i sig gick inget vidare, men Grymt skönt väder ute så det var bara att njuta för fulla drag.

Ja så nu till dagens ämne: Bara stora fiskar?

En tanke som slog mig när jag satt i skolan och skrev uppsatts om hur fisket i ett vatten påverkar populationen fiskar och dess egenskaper på olika sätt.
Ja temat säger sig själv vad jag vill få ut av det. Vill vi fiskare överhuvud taget, bara fånga, känna och se stora fiskar?
Jag tycker att dagens bransch är aldeles för fokuserad vid riktigt stora fiskar. Det är sällan man läser om personer som varit ute och fiskat och bara fått fisk oberoende av storlek och är nöjd även för det.
Visst det är jätte kul med folk som fångar stora fiskar och jag menar inget illa om dem som skriver om det. Men när jag satt och funderade så kom jag fram till att det ändå är riktigt svårt att fånga riktigt "dom där monsterfiskarna som bara finns på bild" och det är långt från alla som lyckas med det här i livet.
Att bara visa upp stora fiskar hela tiden överallt tycker jag känns lite extremt. Jag kan själv känna att när man varit ute och fått mycket fisk, dem behöver inte vara så stora så kan man vara riktigt glad och nöjd även med det.
Kanske fler skulle få upp ögonen för att skriva och dela med sig av sina erfarenheter om fler bara kunde känna att dem matchar med dem andra som skriver.
Är lite inne på samma ämne som inlägget "Är sportfiskare Nördar?" att vad är det egentligen vi vill uppnå med vårat fiske?
Är det verkligen bara stora fiskar som räknas?
Jag kan ju säga till dem som inte redan vet, att det kan vara lika roligt att drilla en enkilos fisk på lätt utrustning som det är att drilla en vetydligt större på grövre utrustning. Så är det känslan man vill åt så skulle jag rekomendera att fiska med lättare utrustning istället.
Jag tycker verkligen inte att man måste fånga stora fiskar för att det skall vara roligt ! Någon som kan hålla med om det?

Så med detta säger jag till branschen: Låt alla vara välkommna in, även om de inte fångar recordfiskar stup i kvarten!




Hoppas du har haft en bra läsning och komentera gärna med din egna åsikt så hörs vi snart igen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar