söndag 15 maj 2011

Ännu dag till vid den lilla tjärnen

Hej

Får börja med att be om ursäkt att det dröjt med inlägg. Det har varit problem med blogspot då jag velat skriva.

Men idag, en dag med varierande väderlek så vände jag åter till tjärnen som jag fiskade i, i måndags. Förutsättningarna för bra fiske var väldigt begränsade: Igår var jag nere i älven med Isak och fiskade löjor vilket gick rätt bra, hem kom jag med 19 stycken löjor som fick smaka på syrepumpen. Då jag vaknade i morse låg dock de flesta döda. Jag misstänker att någon sjukdom drabbat dem då de inte såg helt normala ut. Ett nytt kort försök i älven idag innan jag begav mig till tjärnen gjorde mig endast 2 löjor rikare.

Väl på plats riggade jag upp mina tre spön med flötesmete och därefter också ett spö för betesfisk. Fick ett par fina sarvar till bete vilket gjorde att jag hade ett par i reserv.

Det dröjde drygt en timme innan första flötet dök under ytan och snart stod jag med spöt i handen och landade strax därefter en mycket fin abborre på cirka 600 gram. Dock hann jag inte ta någon foto då komeran låg en bit bort och jag var ensam ute och fiskade, så abborren fick istället friheter åter direkt.

På med ny sarv och nya förväntningar. Och ganska snart dök flöte nummer två och efter krokning och drillning står jag och krokar av en mindre gädda som lika så den får simma ner i djupet.

Grillen åker fram i den friska luften och en fet köttbit med potatissallad vid sidan av sitter fint i magen efter några timmars arbete. Resterande delen av fisket sitter jag mest och njuterav denna fantastiska majdag medans jag studerar en korp som också den fångar fisk.

Men sedan plockar jag ihop och vandrar hemmåt igen samtidigt som jag konstaterar att jag har haft en riktigt fin dag ute vid vattnet!

Ska försöka få med någon bild från dagen nu i veckan, men till dess får ni ha det riktigt bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar