måndag 9 maj 2011

Bra abborrfiske :)

Tjenare!

Idag var jag som sagt och fångade lite fina löjor vilket resulterade i att jag senare på dagen stack ner till en liten tjärn i närheten för att meta abborre.

När jag kom dit upptäckte jag till fasa att det blåste kraftigt rakt in mot länd där jag hade tänkt att sitta. Jag som föredrar flötesmete blev lite besviken men tacklade istället upp mina metespön för bottenmete. Alla spöna riggade och jag satt och väntade på den randige riddaren.

Efter någon timme hade inget hänt och då kom Isak Borgenvall som går i samma klass som jag ner med en snabbt ihoppackad utrustning som var ganska simpel. När han kastar ut sitt Flötesmete upptäcker jag plötsligt hur vindstilla det har blivit så genast börjag jag plocka upp mina spön för att tackla om till flötesmete.

Men jag hinner knappt börja förens Isaks flöte vandrar snabbt över vattenytan innan det i farten sakta sjunker  ner i vattnet. Efter ett fint mothugg, bra fight och landning kan vi konstatera att det är en randig riddare vi fångat och inte vilken som helst heller, Isak misstänker att det kan vara den största han någonsin fångat. efter fotografering och vägning konstaterar vi att Isaks misstankar stämde då vågen stannar på hela 1,1 kilo!
Stort grattis till Isak!

Samma sak händer för mig... Jag hinner precis slänga ut första flötesmetet och börja ta upp spö nummer två för omtackling innan mitt flöte rusar över vattnet och försvinner ner i djupet. I mothugget känner jag direkt känslan av storabborre och efter bra motstånd kan jag ändå landa en fin riddaresom väger mellan 700 - 900 gram. Efter fotagrafering får även denna fisk friheten åter.

Sedan dröjer det en liten stund, men när jag fiskar med två flötesmeten och ett på botten så dyker plötsligt ett av mina flöten och snart är jag där och sätter in mothugget.Efter fin landning av Isak konstaterar vi att denna är lite större än min första.
Men vi hinner inte mer än att konstatera för så fort isak landat fisken så hugger det på bottenmetet och medans Isak krokar av abborren drillar jag upp Gäddan som varit framme och tagit på bottenspöt.
Efter snabb fotografering får båda fiskarna friheten åter. En mycket härlig känsla !

Efter ett par timmar börjar det att bli dags att plocka ihop och precis då jag tar tag i första spöt för att börja tackla ner så dyker flötet, passande tyckte jag.
Kort men intensiv drillning och senare får ännu en gädda simma åter ner i djupet.

En Trevlig dag med två st fina abborrar, störst på 1,1 kilo och minsta över 700 gram samt två mindre gäddor. Ändå bra abborrfiske måste jag säga.

Här följer nu ett par bilder från dagen och så får ni ha fortsatt skitfiske på er! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar