måndag 12 september 2011

Så kan vi bli ännu starkare !

Hej!

Låg igårkväll och funderade lite över den här brevkampanjen som är i full gång angående Pite älv. Och det som slog mig ganska snart var faktist att när politikerna tar emot dessa brev, kollar de då vilka som skickat? Och om de gjorde de skulle de snart se att dem som engagerar sig till största delen är män.

Tanken kom då att, tänk om.. ja tänk om det skulle vara en jämnare fördelning mellan män och kvinnor, skulle de som bestämmer och fattar beslut kunna se på frågan anourlunda då?

Jag tror att det är så och inte bara i frågan om pite älv utan också frågor som rör andra vatten, utvecklingen av produkter eller egentligen vad som helst. Om vi som vill förändra något visar att vi är en stor grupp i samhället kommer vi att kunna ha allt större påverkan på samhället och politikerna. Ganska lågiskt tycker jag.

Och intresset finns på fler håll än vad det kan verka, det gäller bara att kvinnor/ tjejer vågar ta steget att göra sitt intresse större och kunna stå upp för det. Då riktar jag mig framförallt till den yngre generationen som går i skolan där det kan vara svårt att "sticka" ut med ett "udda" intresse. Men det är här det har gått fel. Det borde inte vara några konstigheter med att ha ett intresse där man är nära naturen och bryr sig om den! Det borde vara helt naturligt att man har det intresset.


Den blivande generationen fiskeentusiaster. Tog med mig småkusinerna på abborrmete.
Foto: jag själv



Vi killar har ofta lite lättare att kunna sticka ut från mängden och stå upp för intresset. Men även här börjar det bli "töntigt" att fiska eller ha andra intressen som har med naturen att göra.

Så jag säger det nu till alla föräldrar: Lär era barn att fiska och lär dem tänka miljötänk. Visa dem hur roligt fisket är så att de vågar stå upp för det också i skolan!

Mitt sista ord riktar jag till Fjällorna, ni gör ett riktigt bra jobb! Fortsätt satsa på den yngre generationen!

I eftermiddag har jag abborrefiske på shemat i ett vatten som håller riktigt fina fiskar...
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar