fredag 16 september 2011

Popperfiske och rekreation i det vilda!

Hej!

Just nu finns det hur mycket som helst som jag skulle kunna skriva om, men jag känner att jag får börja där jag slutade sist.

Abborrfiske med skolan va planerat och alla var riktigt taggade på morgonen. Då kollar vi hur vädret skulle bli till kvällen... Vädret bestod av varningar för både orkanvindar och kraftiga nederbördsmängder. Nu var vi inte så taggade längre. Men vädret kan man inte styra över så är det så det fisket blev inställt. Men dagen gick, det kom lite regn och det blåste en hel del, men inte alls farligt tyckte jag så efter skolan hoppade jag av bussen ett par hållplatser innan jag va hemma för att fiska av några heta platser i älven.

Med en vattennivå nästan en meter över normalstånd var det svårt att ta sig fram där man ville, men snart stod jag ändå med en vass tio meter från strandkanten. En blå-vit rapala skitterpop i stor modell åkte på, och snart började den plaska i vasskanten.

Den hann plaska sig fram endast ett par meter innan gäddan kommer flygande strax bakom, missar betet på väg upp ur vattnet, men på väg ner träffar gäddan perfekt över min skitterpop. Dessa älvgäddor har en styrka över gäddans vanliga och fajten kan bli lång även med mindre fiskar, så även här. Mitt "forcemaster" jigg/jerk spö stod i fin båge även om gäddan inte vägde mer än ett par kilo. Riktigt kul fight på liten gädda!
Något mer hann inte nappa innan min hunger tog över fiskeintresset och övervägde mig att bege mig hemmåt.


En fin eftermiddag vid en värmländsk tjärn. Dagen bjöd på rekreation till fullo!

I går (torsdag) stod endast idrott på schemat och då jag lyckats att drabbas av årets snuva kändes det meninglöst att gå till skolan denna dag. Istället tog jag spöt, svampkorgen och tog en skogspromenad i de djupa tallskogarna runt tjärnarna här i Värmland. Så fort jag kommit ifrån civilisationen såg jag guldklimparna i mossarna lite överallt. Snart kom jag också fram till en av tjärnarna som var ett av målen på vägen. Här testades lite olika beten innan jag hittat vad som gällde för dagen, nämligen en klassisk Wibrax tre:a, orange kropp med guldsked. Här fanns gott om abborre och jag stod och drillade abborre efter abborre varav en fick följa med hem i svamp korgen.

Väl hemma lyckades jag med något jag aldrig gjort förut. Jag lagade smörstekta, benfria abborrfiléer med honungsstuvade kantareller till. Till detta hade jag färskpotatis. Allting toppade jag sedan med knaperstekt bacon och färsk dill! Det godaste jag ätit som jag någonsin kan minnas. En helst fantastisk avslutning på en avkopplande dag i skogen.



Riktigt lyxig Studentmat kan man tycka.
Också en bra avslutning på en lugn dag i skogarna!
Jag bara njöt ;)

Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar