onsdag 21 september 2011

Intresant statistik från statistiska centralbyrån, Kan det stämma?

Hej.

Jag har ägnat några kvällar till att forska fram statistik över elproduktionen vid vattenkraft och idag hittade jag statistik som förvånar mig mycket!

Statistiken finns på www.ssd.scb.se/databaser och där kan man söka statistik på Sveriges samtliga energikällors nettoproduktion varje månad ända bak till Januari 1974. Jag slog på tabellen: eltillförsel i Sverige efter produktionsslag och valde vattenkraft år -74, -84, -94, 04 och januari- juli 2011. När jag fick upp ett diagram över nettoenergin så blev jag väldigt förvånad. Trotts att turbinerna sedan dess har blivit många gånger effektivare så har tillförseln av el från vattenkraften inte ökat!

Siffrorna har gått fram och tillbaka, men ser man generellt så har tillförseln av energi ifrån vattenkraft iprincip minskat.

Detta har jag ganska svårt att förstå. Kan dessa siffror verkligen stämma?

Satsningarna på förnybar energi är ju i dagens samhälle rätt stor men endå så vinner man inte ut mer energi från vattenkraften?
Och sedan 1974 lär väl inte kraftbolagen blivit färre eller mindre, snarare tvärt om.

Men om man utgår ifrån att detta stämmer så är det ju märkligt att man inte kan efektivisera kraftverken tillräckligt mycket för att de ska ha "råd" (energimässigt) att bygga en alternativ fiskväg. Eller rättare sagt borde detta vara gjort för länge sedan!

En annan intressant siffra var hur kärnkraften kommit ifatt vattenkraften sedan 70-talet och om detta fortsätter så borde vi kunna börja att dra ner på vattenkraften snart!

Till helgen blir det att åka till Fryken och hjälpa till på den årliga Gäddfestivalen där:)
Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar