torsdag 22 september 2011

Idag var det lätt spinnfiske som stod på skolshemat !

Hej!

Nyss hemkommen och mycket trött sitter jag nu åter här vid min dator.
Dagen har varit helt okej faktist. Klockan 15.00 skulle sportfiskemetoder B börja och redan innan kl 15 så satt knappt halva klassen i skolans bussar på väg ut i värmländska ödemarker...

Efter cirka 20 minuter i bussen kom vi fram till en vändplan. Vägen som fortsatte var avspärrad med ett rep och en stor hemmagjord skyllt med texten "Avstängd" på. Men detta gjorde ingenting för oss, de sista 200 metrarna hade vägen slingrat sig utmed de vatten vi hade tänk att attackera idag.

Bussarna lastades ur och alla började tackla upp och förbereda sin utrustning för fight, det var nämligen abborre vi va ute efter, stora sådana !

Själv var jag snabb att komma iväg och började vid en klippa som sluttade ner i vattnet. Utmed kanten såg jag en del gles vass med dy på botten, men här var det stenigt rakt ut. Det såg inte så djup ut just här. Vattnet var ganska klart och väldigt vaierande. Runt sjön syntes både mossar, klippor, skog och odlad mark även om sjön inte var särskillt stor. Intressant tyckte jag!


Kvällen bjöd på strålande väder! Underbart!

De första ställen som jag provade gav ingenting, det var grunt och med botten som inte höll fisk. Men sen så gjorde jag den där lilla extra ansträngningen och klättrade över stora stenar, gick igenom tät skog för att ta mig ytterligare lite längre bort än vad vägen ledde. Här fann jag nu ett träd som låg ett tiotal meter ut i vattnet, vegitation i kanten och vid gränsen mellan mosse och skog. Det jag hittade var också en liten lucka mellan träden där jag kunde kasta. En lila jigg åkte på och jiggen han knappt sjukna till botten innan det sög till, hugget var sjukt med tanke på storleken på fisk. Dagen var räddad!

Resultatet av kommande drillningen var en abborre som mätte hela 43cm! Kameran låg en bit upp och abborren var illa åtgången efter våldsamt hugg så den fick simma tillbaka utan att bli fotomodell denna gång. Några kast senare fick jag också en liten gädda, även denna hade otrolig "power.

Sedan var det dags att vända åter och äta korv. Mums vad gott!


Korvgrillning i det vilda!

Efter maten fiskade jag intensivt i en liten vik med näckrosor. Resultatet blev ett tusenbrödra kalas. Fisk på varje kast tills man tröttnade och satte på större beten. Dagen gav inget mer innan det var mörkt och dags att åka hem. Nu ska jag snart sova och det slka blir riktigt skönt!

Skitfiske på er! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar