fredag 16 september 2011

Om Andreas Erikssons uttalande angående miljömålen...

Hej!

Tänkte skriva ner lite tankar jag fick när jag läste om Andreas Erikssons uttalande angående miljömål.
Andreas Eriksson är VD på Jämtkraft och i ett uttalande till Östersundposten säger han att biologisk mångfald INTE ingår i deras miljömål.

Låt mig fundera lite.. Ett vattenkraftbolags miljömål, vad borde de handla om? Jo vad man framförallt förstör miljömässigt när man bygger upp ett vattenkraft  borde vara vattnet och de på flera sätt. Men hur ser man enkellast att ett vatten mår bra? Jo just genom att kolla på den biologiska mångfalden.
Och hur tror ni att den biologiska mångfalden påverkas när man bygger upp ett stort kraftverk och stora dammar som vandringhinder för fisk? Jo den biologiska mångfalden kommer att förändras ganska drastiskt. Många arter kommer inte kunna leva alls i stora delar av vattnet. Öringen som ett väldigt enkellt exempel kan ju inte vandra förbi kraftverket och vidare upp till sina lekplatser och därmed inte föröka sig.

Detta är dessutom bara en sida av hur den biologiska mångfalden påverkas när man bygger ut vattendragen. Jag lovar att det finns många fler.

Så att biologisk mångfald inte ingår i ett kraftverkbolags miljömål... Nej jag får inte ihop det alls. Om något kan bli bättre miljömässigt vid ett vattenkraftverk så är det väl den biologiska mångfalden?!

Värt o fundera över faktist.

Läs vidare på bloggen, detta är ett av två inlägg idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar