måndag 3 oktober 2011

Värtan Cup 2011

Hej!

Som fortsättning på föregående inlägg åkte jag alltså direkt efter seminariet i Bollnäs till våran huvudstad och tog på hotell. Klockan 06.30 på söndagen blev jag upphämtad utanför centralstation av Tobias från sportfiskarna och vem är det som sitter med i bilen om inte David Lundqvisst! Efter en resa full av diskutioner igenom staden är vi snart framme utanför Sportfiskeboden i Täby där det redan är full rörelse. Båtar trailas och team anmäler sig.

Klockan 8 samlas alla funktionärer och vi får instruktioner om vad som kommer att hända under dagen. Jag hamnar i zoon fem i en kontrollbåt tillsammans med två erfarna killar.

Värtan cup är en spinnfisketävling efter gädda och har ett minimimått på 75cm. Tävlingsområdet är indelat i sju zooner där det i varje zoon cirkulerar en kontrollbåt. När ett team får en godkänd fisk ringer dem till kontrollbåten i aktuell zoon som kommer snabbast möjligt, under tiden sumpas den tagna gäddan. Kontrollbåten fotar, väger, mäter och märker gäddan. Alltså regestreras all godkännd fisk dirrekt och så fort tävlingstiden är ute har man ett resultat.


Märkning av fin skärgårdsgädda!

Ett intressant system som jag tycker verka fungera alldeles utmärkt. Men som ni kanske lade märke till så skrev jag att vi märkte gäddorna med?
Ja så är det faktist. Varje godkänd gädda märks innan den släpps åter. Detta gör att man under tävlingen kan hitta mycket intressant statistik om bland annat återfångster, växt och vandring. Smart kombination!

Denna dag var fisket riktigt riktigt trögt och i vår zoon vägdes endast 7 godkända gäddor in under dagen.

Direkt efter tävlingen får jag skjuts till centralstationen igen för att ta tåget åter till Karlstad.

Dagen sammanfattar jag som mycket givande i trevligt sällskap !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar