fredag 21 oktober 2011

Kundvård- nyckeln till framgång?

Hej!

Ber om ursäkt att det dröjt med inlägg!

Idag, fredag den 21 oktober gästades skolan av en mycket skicklig föreläsare som föreläste om kundvård. Föreläsaren heter David Forsberg och arbetar med just hanteringen av kunder inom ett konsultföretag.

Föreläsningen som hette "Klagomål som gåva" handlade mycket om hur man bör behandla sina kunder och vilken framgång man kan nå om man gör det. Tänk dig själv att du skall köpa en ny dator. Du vet inte riktigt vilken modell du vill ha. Visst går du till olika företag och jämför deras produktier för att få redan på vilken dator som lämpar sig för dina önskemål. Det du däremot inte tänker på är att när du jämfört dina butiker så är det med största sannolikhet den butik som bemött dig på bästa sätt och gett dig bäst service som du väljer att köpa din dator hos !

Grundtanken med det hela är att man bör bemöta sina kunder possitivt oavsett vilken kritik dom kommer med. "En kund som varit missnöjd men blivit kompenserad är nöjdare än en nöjd kund som aldrig varit missnöjd". Med andra ord: Klagomål bör vi se som en möjlighet till utveckling och inte en bortförklaring till misslyckande. Med detta menar jag både utvecklingen av nöjdare kunder, men också att när man förbättrar det kunden klagar på, så utvecklar man sin verksamhet possitivt!

Som jag ser det så är inte verksamheter bara stora företag, utan som verksamhet kan man också mena enskillda personer, precis som du och jag. Vi bör precis som David framhöll BE om klagomål eller respons. Det är först när vi vet vad andra är missnöjda med, som vi kan se våra brister, för att sedan göra något åt problemet.

Med dessa tankar och lite funderingar på det så kommer det genast upp ett ordspråk som jag försöker leva efter. "Se allt som händer som en möjlighet, inte ett hinder". Med andra ord, se possitivt på det som sker här i livet, försök att se ljuset i tunneln. Det är nämligen här som vi kan finna utveckling och skapa nya möjligheter i livet, både för oss själva men även för andra.

En tanke som är väl värd att begrunda!

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar