måndag 3 oktober 2011

Sammanfattning av Seminarium om Vattenkraft !

Hej !

Sent igår kväll kom jag hem ifrån en helg som jag beskriver som intensiv, inspirerande, givande och mycket rolig! En helg som gett mig en inblick i allt från överprövningar av miljöfrågor till märkning av skärgårdsgäddor.

Det hela började egentligen för flera veckor sedan men för att göra den långa historien kort så börjar vi i fredag förmiddags när jag satte mig på tåget i Karlstad som skulle leda mig genom landets skogar och städer ända till Bollnäs. När jag väl kommit fram (drygt en timme efter beräknat) letade jag mig genom den lilla staden till Scandic hotell där seminariet om vattenkraft precis inletts.
Under kvällen åt vi en fantastisk hotell middag innan Thomas Öhman tog över ordet och berättade om sin film "Drömån" som han arbetat med i hela sju år! han visade oss också ett flertal sekvenser i filmen. Vilken fantastisk film och vilket ortroligt arbete han lagt ner, helt fantastiskt! Filmen kan jag starkt rekomendera att ni tittar på om ni inte redan gjort det.

Efter en natt på vandrarhem spettsade vi öronen och fick lyssna till Christina Lindhagen (Sportfiskarna), Ingemar Näslund (sötvattenbiolog) och Karolina Ardesjö från kammarkolleget.

Ingemar Näslund kom med väldigt mycket intressant vilket skulle ta mig flera dagar att skriva ner alla tankar om, men för att dra några guldkorn ur säcken så berättade han bland annat om en fördämmning i Storsjön där undersökningar visar att turister skulle betala betydligt mer för fisket och vistelsen om man rev dammen, detta trotts att fisket inte skulle bli särskillt bättre.
En annan intressant sak som kom fram var att Pite älv trotts att den är en av våra fyra nationalälvar är reglerad vid vissa sjöar, alltså har även den vandringshinder. Accepterar vi detta?



Här visas Ångermanälvens vatten system med vandringshinder, helt sönderklottrat...

Karolina Ardesjö från kammarkolleget berättade om hur rättsprocesser vid miljöfrågor fungerar. Kammarkolleget är nämligen dom som för talan när rättsprocesser sker kring "vattenfrågor". Något man bör ha koll på om man ska ge sig in och försöka ändra på något vid ditt vatten.



Efter en uppskattad lunch och bensträckare samlades vi utanför hotellet runt Mattias Drugges bil. Där hade han hade en genom gång av flera olika flugfisketekniker både vad gäller en hands och tvåhands och gav oss sedan tipps på hur vi kan utvecklas som flugfiskare.



Mattias Drugge var tydlig vidi instruktionerna.

Åter till hörsalen och nu var det Olle Caller från Karlstad universitet som berättade om upp och nedströms passager och lade fram en intressant detalj om de galler som de flesta kraftverk har framför turbinerna idag. Om man gjorde dessa längre kan man få en större lutning och då slipper fiskar som kommer så lång att fastna mot gallret på grund av den starka strömmen utan pressas istället upp till ytan där man kan ha fiskfällor eller fåror och på så sätt få ner fisken förbi vandringshindret.



Efter det var det dags för Christer borg själv som kom med förslag på hur vi kan förbättra och utvecka våra argument när vi debatterar mot politiker eller andra och även om hur deras arbete fungerar. Mycket givande!

Sist men inte minst var det Bernt Moberg från sportfiskarna i Gävleborgs län som berättade om deras arbete.

En kväll och en dag som gav inspiration och motivation till att fortsätta att kämpa för att rädda våra vatten!

Vidare på kvällen till Stockholm och Värtan Cup. Detta läser du mer om i kommende inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar