fredag 11 november 2011

Gösfiske! :)

Hej !

Nu har det dröjt med inlägg ett tag och det beror på att jag varit hemma på lov och inte haft tid att sitta vid dator så mycket. Lovet har gått till att bygga mörtstugor och letat båt.
Men en tanke som följt mig denna årstid är tanken på alla öringar som nu försöker reproducera sig i alla rinnande vatten där de kommer fram.
Men det är skrämmande att tänka tanken hur många öringar det är som inte kan reproducera sig på ett bra sätt. Detta handlar om hinder som vi människor har satt upp i deras väg. Antingen så har vi dämmt upp vattnet utan att ha gjort en alternativ fiskväg eller så har vi på annat sätt förstört vattnet där de ska leka genom föroreningar, flottrensningar och utdikning för att bara nämna några exempel.
Det är skrämmande hur litet antal öringar som reproducerar sig i dagens läge jämfört med hur många det kunde varit om vi inte hade påverkat vattnen alls. Bara om vi blickar bakåt cirka 70 år så var spridningen av öring en helt annan. Går vi ännu längre tillbaka så hittar vi bara mer och mer fisk i våra vatten. Skrämmande tanke hur fort allt gått...


Men nu till något helt annat, nämligen gösfiske!

Denna veckan har gått i ett. Jag har tvättat båten jag köpte på lovet, startat upp mitt projektarbete och förbereda fiske som idag skred i verket.
Ja Idag stod vertikalfiske efter Gös och flötestrolling efter Gädda på schemat, kan man ha en bättre skoldag? ;)

Hur gick det då med fisket? Jo på morgonen var det vertikalfiske som gällde för min del och tillsammans med läraren Christer Lindström och mina klasskompisar Albin Nordenvall och Kristian Rantala gled vi ut i morgondimman på en sjö här i de Värmländska skogarna. Och tack vare Chirsters possisioner på hans GPS så tog det inte lång tid alls att hitta fisken, inte heller lång tid innan första gösen satt på kroken!
En skaplig bottengös i denna sjön landas, fotas och får sedan vända åter ner i djupet.


En av mina gösar :)

Stället vi fiskar på består av en lång grund"rygg" som går tvärs över sjön. Uppe på ryggen är det cirka 3-5 meter djupt medans det nedanför är ungefär 15 meter djupt. Botten och hård och på och runt ryggen syns det rikligt med fina bågar på ekolodet, både pelagiskt och nere vid bottenzoonen. Vädret idag är mycket lugnt, något dimmigt ganska kall. Perfekt för vertikalfiske!

Med hjälp av elmotorn driver vi kors och tvärs över ryggen och Plötsligt smäller det på i mitt spö igen! Kraftigare hugg än första hugget men fisken betydligt mindre. Strax därefter landar också Albin en gös på drygt ett kilo. Lite senare är det Rantalas tur, ett mycket kraftigt mothugg och en lång spännande fight med ordentligt spöböj som tyvärr visar sig vara en gädda på cirka 3-4 kilo.


Rantala med vackert spöböj!

Under förmiddagen lyckas jag att landa ett par fiskar till på strax under två kilo och Christer får en liten, liten gös.

Lunch och byte av metod och sjö. Resten av dagen flötestrollar vi gädda med begränsat resultat. Trotts olika betesfisk, allt ifrån lake och öring till sill, makrill och nors så lysen gäddorna med sin frånvaro. Totalt lyckas vi få fyra gäddor på 8 fiskande spön och ingen över fem kilo.


En annan av dagens gösar!

Dagens sammanfattning:
För mig ett lyckat vertikalfiske med fyra landade gösar och ett stort antal tappade och missade fiskar. Flötestrollingen var lite sämre, men en trevlig dag på sjön!

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar