fredag 9 december 2011

Vinterns båtprojekt!

Hej!

Under våren har jag letat efter en båt att kunna ha till våren att fiska ifrån. Efter mycket sökande på olika ställen slog jag till på en båt av okänt märke i gisslaved.

Denna båt som är cirka 3,5 meter lång var inte i toppskick vid köpet utan mycket skavanker som behövde fixas. Jag tog med mig båten till skolan där jag nu är i full gång med restaurering.
Först steget blev att tvätta båten ordentligt samt att riva bort sittbräda, gammla lagningar och även ett par plåtbitar som någon hade klätt kölen med. Med hjälp av högtryckstvätt och lite verktyg hade jag snart fått bort både skräp, skruvar, lagningar av träspackel och en väldigt massa färg.


Akterparitiet före tvätt.

Fula plåtar som någon klätt kölen med.
När båten var tvättad och rensad från "skräp" så åkte den i i verkstaden. Där så gick jag lös med vinkelslipen och sågade upp gammla lagningar och delar av kölen som var dålig. Resultatet blev ett skrov som inte var särskillt helt. Totalt bliev det 6 mindre hål i skrovet plus två större delar av skrovet som togs bort.

Största skadan av vinkelslipen blev denna.
Där i skrovet satt även en planka som var fylld med vatten..
Tre av sex mindre hål i skrovet uppsågade.
Idag tog jag ett pass och slipade runt hålen i skrovet som blir det första att laga. jag började även att slipa på kölen som skall förstärkas.

Håll koll på bloggen under vintern för att få se hur fortsättningen går :)

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar