torsdag 9 juni 2011

En kväll i väntan på den "Sluga"

Hej

Igår så stod kvälls- mete på skolshemat så dagen här i skolan gick ganska fort även om man inte hade så värst mycket att göra nu inför sommaren.
Vid fem- tiden stod alla redo och vi lastade bussarna med utristning innan vi for norrut till en sjö med namnet Emsen. Väl på plats hade vi en kort genomgång på vad som gällde under kvällen och vilka tackel som skulle andvändas och sedan var det bara att sätta igång. Jag och Niklas Rådberg tog med våran utrustning och gick iväg en bit där vi fick vara lite mer ensama och riggade upp spön och nappalarm.

Kvällens val av krok blev en enkelkrok storlek 2 och en nylontafs 0,40mm. Så ni kanske kan gissa vad vi var ute efter om jag också säger att död löja var betet?
Sedan när allt var riggat var det bara en sak som återstod nämligen att vänta. Tiden fördrevs på lite olika sätt, allt i från vila till att fota den vackra omgivningen.

Inte ett enda hugg på flera timmar och vi började ge upp hoppet om att höra larmen skrika.
Och helt plötsligt säger jag, helt utan anledning att inom 10 sekunder kommer vi att få fisk. När jag räknat ner till fyra så piper det till i mitt spö, eller det piper inte, det skriker som bara den vilket betyder fisk!

Jag blir så överrumplad över att det faktist är fisk på så det tar någon sekund för mig innan jag reagerar och går fram och greppar spöt. Jag drar ut så att jag får slaklina innan jag kontrollerar bromsen, vevar in slaklina och lyfter spöt för ett mothugg. Resultatet av detta är tyvärr inte det vi ville, men en gädda mellan ett och två kilo är en bättre avslutning på kvällen än ingen fisk alls !



Dagens enda fångst en gädda med blodigt sår över ryggen som fick vända åter ner i djupet



Niklas med en fin liten gädda från i vintras
 När alla samlas vid bussarna igen resulteras fisket med endast en landad gös på ca 25 spön. Några i klassen har även fiskat sutare och resultatet blev en topp på 2.88 kilo. Bra jobbat !

Skitfiske på er !

1 kommentar: